Om du blir sjuk och inte kan studera

På den här sidan hittar du information om vad som gäller om du blir sjuk och inte kan studera. Om du blir sjuk under studietiden och inte kan genomföra dina studier bör du göra en sjukanmälan. Om du är sjuk en längre tid kan det bli aktuellt med sjukskrivning.

Börja med att göra en sjukanmälan

Om du som student blir sjuk och inte kan utföra dina studier på grund av ditt mående bör du sjukanmäla dig. Sjukanmäl dig helst första sjukdagen. Detta gör du via Försäkringskassans webbplats.

Som student kan du ha rätt till sjukpenning.

Gör en sjukanmälan – forsakringskassan.se

Om du sjukanmält dig till Försäkringskassan underlättar det din kontakt med CSN. Mer information om sjukanmälan hittar du på:

Vid sjukskrivning

Som student kan du vara sjukskriven från dina studier. Då finns det några saker som är viktiga att känna till:

• Sjukanmälan kan aldrig göras retroaktivt när studierna inte kan fullföljas på grund av sjukdom.
  • Kan du inte fullfölja dina studier på grund av sjukdom bör du kontakta din vårdcentral för en läkarbedömning.
  • Behöver du ta ett studieuppehåll på grund av sjukskrivning ska du kontakta din utbildning.

Anmälan om studieuppehåll och anmälan om återgång till studierna ska göras till din utbildning enligt deras instruktioner. Om du har behov av eventuella anpassningar i studiesituationen och/eller av studietakten efter en sjukskrivning bör du i god tid kontakta din utbildning.

Studenthälsan

Telefon och tidbokning

Måndag–onsdag: 08.30–09.30
Torsdag: 08.15–08.45
Fredag: 08.30–09.30

Med reservation för tillfälliga ändringar.

Boka en informationstid på Studenthälsan

Sandgatan 3, Lund

Hitta hit via Google Maps

För studentorganisationer
Stöd och bokningar för studentorganisationer

Andra vårdgivare
Andra vårdgivare hänvisas till våra telefontider ovan. Notera att Studenthälsan inte tar emot remisser från vårdgivare.