Examination i Annexet och på Sparta

På den här sidan hittar du dels information om vilka regler som gäller när du tenterar i Annexet eller på Sparta, dels information om digital tentamen och möjligheten att boka en lånedator.

Genvägar till sidans innehåll:

Gemensamma regler

I byggnaderna Annexet och Sparta i Lund gäller specifika regler för tentor och duggor. Dessa kan skilja sig från reglerna som gäller när du tenterar i andra lokaler. För tillfället finns det två regler som berör dels in- och utsläpp, dels giltig identifikation.

In- och utsläpp

Dörrarna till tentamenslokalerna stängs vid tentamensstart. Ett andra insläpp sker 30 minuter efter tentamensstart. Om du anländer efter det andra insläppet får du inte tentera, utan hänvisas till nästa tentamenstillfälle.

Du får lämna tentamenslokalerna tidigast 60 minuter efter tentamensstart. Vid tentor med skrivtid på mindre än 60 minuter får du lämna lokalen vid skrivtidens slut.

Identifiering i samband med tentamen

Du måste kunna styrka din identitet genom att uppvisa fysisk – inte digital – fotolegitimation med aktuellt giltighetsdatum när du ska tentera. Om du saknar giltig fotolegitimation kommer du att bli nekad att skriva tentan.

Som giltig fotolegitimation räknas:

• svenskt pass
  • svenskt körkort
  • svenskt nationellt id-kort
  • svenskt id-kort för folkbokförda
  • nationellt id-kort från EU/EES/Schengen-länder
  • utländskt pass.

Provisoriska pass och LU-kort utgör inte giltig legitimation. Om du använder en utländsk id-handling rekommenderas du att också uppvisa ditt LU-kort som komplement.

Om du har andra personuppgifter i Ladok än de som står på din id-handling ska du uppvisa ett så kallat aliasintyg. Kontakta din institution om du har frågor om detta.

Digital tentamen och lånedator

Om du har en digital tentamen är det viktigt att du är påläst om det verktyg som du ska använda. Om du ska skriva i Inspera behöver du göra demotentan för att säkerställa att du har rätt program installerade.

På universitetets webbplats om digital studiemiljö hittar du mer information om de olika systemen:

Lånedator för Canvas, Inspera och Moodle

Du kan boka en lånedator om du ska ha en digital examination i något av de digitala verktygen Canvas, Inspera eller Moodle. Observera att detta endast gäller tentor och duggor som skrivs i Annexet eller på Sparta.

Datorn kan bokas senast 24 timmar före skrivningsstart och hämtas ut på plats i salen senast 15 minuter före skrivningsstart. Efter avslutad skrivning lämnar du kvar datorn på den plats du sitter på i salen. Tentamenspersonal kommer sedan att hämta den.

Boka en lånedator via TimeEdit (inloggning med studentkonto krävs)

Tentamensavdelningen
tentamensservice [at] bygg [dot] lu [dot] se